Brojim sadržajima upriličenim na više lokacijama dostojanstveno proslavljeno 500. izdanje Krčkog sajma - Lovrečeve

Gotovo nam se nevjerojatnim čini kako je jednoj manifestaciji sajmenog karaktera pošlo za rukom održati se točno pola tisućljeća. Trodnevni sajam - Lovrečeva - čiji program već godinama traje od 08. do 10. kolovoza, time potvrđuje ne samo vlastitu već i posebnost grada koji je, duž čitavu povijest, bio jedno od važnijih jadranskih centara susreta velikog broja trgovaca i pomoraca.

 

Ponešto o povijesti Lovrečeve
 

Vodeći se istaknutim, Krčki sajam ili Lovrečevu s pravom možemo smatrati najstarijom gradskom manifestacijom. Tome u prilog ide i podatak kako je to veliko sajmeno događanje, najvjerojatnije srednjovjekovnog porijekla, 1524. godine, ponovo odobreno te u gradu Krku organizirano povodom blagdana sv. Lovre, 10. kolovoza i još dva naredna dana. Odobrili su ga providur Grimani i kamerleng (komornik) Morosin. Otok Krk u to je doba, odlaskom posljednjeg Frankopana 1480. godine, bio pod vlašću Mletačke Republike, a njime je upravljao providur - vrhovni upravitelj, provodeći zakon. Zahvaljujući gradskom sajmu, u Krk je dolazilo mnoštvo puka s čitavog otoka, ali i drugih krajeva, a trgovalo se prehrambenim namirnicama, stokom, vunom, suknima, sredstvima za rad, bakrenim posuđem, bačvama, predmetima ručne izrade, ali i onim skupocjenima od zlata i srebra, i to uz poseban režim koji je omogućavao povoljnije trgovanje. Štandovi prodavača bili su postavljeni uzduž poljane sv. Lovre, čime je taj dio grada poprimao živopisan izgled. Ta se poljana prostirala uz Velika gradska vrata, nad gradskom lukom, i, upravo zbog održavanja sajma, imala je značajnu ulogu u životu grada. Kao zanimljivost, spomenimo i kako je 1534. providur Sagredo naložio da se u vrijeme trajanja sajma održi i viteška igra alke s konjima, a nagrada za pobjednika bio je komad svilene tkanine vrijedan pet dukata. Trodnevni se sajam tijekom godina sve više razvijao, prerastavši u jedno od glavnih društvenih događanja.

Na blagdan sv. Lovre bile su koncentrirane i druge manifestacije, a jedna posebno značajna, vezana uz drevnu crkvu sv. Lovre podignutu izvan gradskih zidina (na poziciji zapadno od grada), bila je i svečana jutarnja procesija u kojoj su se slavile relikvije raznih svetaca i kojom je bio okupljen ne samo veliki broj vjernika, već i cjelokupno svećenstvo otoka. Procesija se kretala po gradu, a ukinuta je u 19. stoljeću kada je i porušena, pretpostavljeno ranokršćanska, crkva sv. Lovre. Na jednom od najslikovitijih poprišta suvremenog izdanja Lovrečeve - Trgu Kamplin - još uvijek se mogu vidjeti stupovi negdašnje Lovru posvećene crkve, preciznije par, s time da je jedan od stupova prelomljen na dva, a drugi na tri dijela, no na oba je ostao urezan znak križa.

Uz bogato kulturno, folklorno i vjersko nasljeđe, važan kulturalni segment gradskog identiteta tako biva i njegova sajmena povijest, drugim riječima povijest kontinuiranih susreta i druženja te razmjene dobara i iskustava. Upravo na tim temeljima izgrađena je i ovogodišnja, jubilarna 500. Lovrečeva, združivši sajmeni dio s elementima eksperimentalne arheologije te brojnim edukativnim, kreativnim, folklornim, kulturnim i zabavnim sadržaja, organiziranim na nekoliko autentičnih gradskih lokacija: Trgu Kamplin, rivi, Veloj placi, crkvi sv. Franje Asiškog i Trgu krčkih glagoljaša, odakle su ljubitelji povijesti, sva tri dana trajanja manifestacije, kretali u zanimljive interpretacijske šetnje starogradskom jezgrom, motivirane temom Od krša do zlata, ovog puta vođene na engleskom jeziku.

 

 

Frankopanski kaštel i Trg Kamplin - poprišta oživljene povijesti
 

Ovogodišnje izdanje Lovrečeve, nakon svečanog prijema priređenog uz more, na terasi Boutique hotela Marina, i uvodnih riječi koje su, kao organizatori, uvaženim uzvanicima uputili direktorica Turističke Zajednice Grada Krka Ivana Kovačić i gradonačelnik Darijo Vasilić, u izvedbi knezova Krčkih Frankopana i njihovih gostiju započelo je svečanom ceremonijom priređenom podno srednjovjekovnih zidina Frankopanskog kaštela, na Trgu Kamplin, koji je još jednom poslužio kao idealna kulisa za oživljavanje srednjovjekovne i renesansne povijesti, drugim riječima vremena kada je otokom vladala jedna od naših najslavnijih plemićkih loza - obitelj Frankopan. Nakon svečane povorke starogradskom jezgrom, praćene glasnim bubnjanjem, na jedinstveno, brojnim sadržajima ispunjeno, trodnevno slavlje, okružen frankopanskom svitom - dvorjanima, stražom, trgovcima i zanatlijama - pozvao je gradonačelnik Vasilić, da bi se svečanost otvorenja potom nastavila pričom o povijesti grada, njegovih stanovnika i sajma te izvođenjem frankopanske lirike, a naposljetku i nastupom Ansambla Audiatur čili su članovi koristeći zavodljiv instrumentarij uspjeli dočarati jedinstvenu atmosferu srednjeg vijeka. I ostalih dana, ta je lokacija slično disala, i to zahvaljujući demonstracijama vještine streličarstva u izvedbi Streličarskog kluba Maura Kal iz Krka, ali i svakodnevnim kostimiranim promenadama. Povijesnoj autentičnosti, ali ponajprije dobroj atmosferi ondje su pridonijeli i uvijek za akciju i igru spremni članovi Povijesne udruge Kaštel iz Svetvinčenata koji su u spretnoj interakciji s posjetiteljima demonstrirali ne samo različita viteška znanja i vještine poput spretnog baratanja mačem, već i atraktivne akrobacije s vatrom. Njima su se u animiranju publike pridružili i neumorni ulični lakrdijaši Teatra Mak iz Zagreba. Kamplin je bio poprištem i mnogih edukativnih te kreativnošću motiviranih sadržaja, od učenja vrcanja meda, izrade vjenčića od suhog cvijeća, modeliranja malenih glinenih suvenira, oslikavanja privjesaka i platnenih vrećica slovima glagoljske azbuke ili filcanja krčke vune, pa sve do izvedbe poviješću inspiriranog igrokaza kojeg je pod nazivom Skeč lopova donijela upravo Povijesna udruga Kaštel.

Kulturni segment manifestacije svoju je kulminaciju doživio koncertom violinistice Laure Vadjon i orguljaša Pavla Mašića koji su u jednom od atraktivnijih krčkih sakralnih ambijenata - crkvi sv. Franje Asiškog - prvog dana publici priskrbili presjek glazbenog stvaralaštva koji korespondira s trajanjem sajma od njegove revitalizacije 1524. godine, čemu je potrebno pridružiti i tri susljedne izvedbe monodrame Ana Katarina što ih je u Frankopanskom kaštelu posljednjeg dana iznijela glumica Ana Vilenica. Radnja te predstave, kreirane u čast obilježavanja 350. godišnjice smrti Ane Katarine Zrinski, svedena je na noć u kojoj glavna protagonistkinja slaže mozaik sjećanja, vodeći ujedno i kroz povijest plemićke obitelji Frankopan.

 

 

Najprepoznatljivi dio Lovrečeve - vrhunska zabava uz Petra Grašu, Parni valjak, Gipsy King by André Reyes...
 

Za promenadne nastupe, pored Gradske glazbe Krk, bili su zaduženi vrijedni čuvari otočne folklorne baštine, redom Folklorno društvo Poljica, Kulturno-umjetničko društvo Vrh i Kulturno društvo Kornić, dok su na Veloj placi svoj repertoar predstavili i Mići Boduli, najdugovječnije i najaktivnije krčko dječje pjevačko udruženje.

No, kako je ipak riječ o sajmu drevni Kamplin te dio rive i Vele place, zajedno s malenim trgom iznad Krušije, bili su prekriveni trgovcima. Stoga, svi posjetitelji Lovrečeve mogli su pribaviti ručno rađenu odjeću i obuću, pokoju tradicijsku igračku, nebrojene dekorativne predmete, ali i unikatno lončarsko posuđe, replike srednjovjekovnog nakita i ostalih tome vremenu svojstvenih artefakata te brojne domaće prehrambene artikle i prirodnu kozmetiku, što je za mnoge bio dovoljan razlog da posjete ovo najdugovječnije krčko zbivanje.

Uz oživljenu gradsku prošlost i bogat sajmeni dio, Lovrečevu zasigurno najprepoznatljivijom čini zabavni program na rivi, a ovogodišnjoj uzavreloj atmosferi, pred uvijek punim, rasplesanim i raspjevanim auditorijem, tako su pridonijeli Liveplay Coldplay Experience, DJ Luca Montecchi i Inifinity Band, odnosno ovogodišnji headlineri: jedan od trenutno najpoznatijih hrvatskih pjevača, tekstopisaca, kompozitora i kantautora Petar Grašo, zatim popularni rock sastav Parni Valjak odnedavno predvođen mladim pjevačem Igorom Drvenkarom te legendarni Grammyjem nagrađeni Gipsy King by André Reyes koji su publiku dobro protresli zaraznim ritmovima i brojnim uspješnicama kojima je obilovala njihova duga karijera. Kao i prethodnih godina, spektakularan program organiziran u čast jednog od dvojice krčkih patrona zaokružen je jednako spektakularnim vatrometom, sada već svojevrsnim simbolom Lovrečeve!

Organizaciju Lovrečeve, u suradnji s brojnim partnerima, zajednički su odradili Turistička zajednica Grada Krka i Grad Krk.

Fotografije: Borut Brozović i Luka Tabako (Turistička zajednica Grada Krka).

 

  • 1
  • -
  • 2
  • -
  • 3