Dan(i) Grada Krka: U Decumanusu predstavljeni radovi Filipa Custica
U Galeriji Decumanus, u organizaciji Centra za kulturu Grada Krka, 05. lipnja 2021. godine, u završnici programa priređenog u povodu proslave Dana Grada Krka, otvorena je izložba фLц, mladog, ali globalno prepoznatog autora Filipa Custica, čije je odrastanje, barem dijelom, bilo vezano uz grad i otok Krk.
Krčkim postavom tako su obuhvaćeni njegovi recentni radovi, već prethodno, u sklopu 11. međunarodnog festivala fotografije Organ vida, predstavljeni u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti. Kustos izložbe je Lovro Japundžić, koji potpisuje i tekst objavljen u katalogu, a dodajmo tome kako je svoj doprinos sadržaju kataloga dala i Alma Dujmović, krčka umjetnica, ujedno i umirovljena profesorica likovnosti koja je Custicev izvanserijski talent prepoznala još u njegovim osnovnoškolskim danima.
– Raspon utjecaja tehnologije na svijest i osjećaj identiteta osnovni je okvir rada Filipa Custica koji istražuje što znači biti čovjek u sadašnjosti, ali i neposrednoj budućnosti, piše Lovro Japundžić. U tu svrhu kao sredstvo komunikacije koristi hiperrealistične objekte i ljudske figure, otežavajući nam razlikovanje onog realnog od računalno generiranog. Kroz fotografiju, video i njihovu kombinaciju istražuje kako digitalno generirane slike kompliciraju podjelu između subjekta i objekta. Destabilizirajući ideju kako slike predstavljaju stvarnost izvan svojih okvira, ovaj tip prikaza zauzima liminalno područje između fikcije i stvarnosti. Umjetnik se nerijetko poigrava i vlastitom digitalnom personom koju ne doživljava imitacijom, već ekstenzijom sebe kao proizvoda društva i kapitala. Propituje kako konstruiramo sami sebe, komuniciramo u online svijetu, izgrađujemo brendove i pozicioniramo se na tržište.
O radovima i konceptu su, pred okupljenom publikom, kazivali su: ravnateljica Centra za kulturu Grada Krka Maja Parentić i vizualni umjetnik Igor Gržetić.
– Izložene radove iznimno zanimljivog mladog autora Filipa Custica, tumači Gržetić, imamo prilike vidjeti u Krku ne samo zahvaljujući njegovom ovdje provedenom djetinjstvu, već i vezi s vodstvom međunarodnog fotografskog festivala Organ vida, koji svake dvije godine donosi presjek svjetske fotografske scene. Kao što je u svome tekstu istaknuo Lovro Japundžić, Custicevi radovi balansiraju između hiperrealističnog i fantastičnog, odnosno stvarnog i virtualnog, a čemu posebice pridonosi iskorišteni medij, tj. fotografija i njoj bliske hibridne forme poput fotografskog kolaža ili digitalnog asamblaža. U fokusu Custiceve likovnosti je hiperrealistički prikazano tijelo opremljeno čitavim spektrom simbola i začudnih ikonografskih rješenja što svoje porijeklo imaju u nekolicini tematskih ishodišta: znanosti, matematici, mistici, astrologiji ili povijesti. Dodajmo još kako u svojevrsnoj popartističkoj, gotovo warholovskoj maniri, Custic analizira fenomen virtualnog alter-ega, dorađenog i definiranog filterima i ostalim računalnim alatima, komentirajući tako apsurdnost(i) suvremenog konzumerističkog društva. Osim prizivanja Warola, Custiceve virtualne slike, s obzirom na prožetost detaljima, duguju i začudnosti američkog umjetnika Matthewa Barneyja, dok čvrste kompozicije i posvećenost scenografskim i kostimografskim rješenjima čak otvaraju mogućnost povezivanja sa španjolskim baroknim klasicima.
Izložba фLц, ostaje otvorena sve do 24. lipnja, a postav je moguće razgledati svakim danom (izuzev nedjelje), između 10.00 i 12.00 te 19.00 i 22.00 sata, odnosno uz prethodnu najavu organizatoru, Centru za kulturu Grada Krka, telefonom na 051 220 041 iliti mailom na kultura@gradkrk.net.
Filip Custic (1993.) je španjolsko-hrvatski umjetnik koji živi u Madridu u Španjolskoj, a čije umjetničke prakse združuju performans, kiparstvo, fotografiju i videoumjetnost. Njegov rad istražuje utjecaj digitalnih tehnologija na našu svijest i osjećaj identiteta, kao i na doživljaj odnosa prirodno - bioničko, stvarajući tako djela koja počivaju na interakciji tehnologijom i prirodom uvjetovanih svjetova. Njegova djela, u različitim medijima, također, govore o odnosu s tehnologijom i samopredstavljanju u digitalnoj eri, često, nelinearno, odražavajući naša trenutna psihološka stanja. Custic je nadaleko znan po svojim cuadros virtuales (virtualnim slikama), u kojima oscilira između stvarnog i nadrealnog, materijalnog i digitalnog, bilježeći tonove i teksture naše online i offline stvarnosti, i to s akutnom osjetljivošću i pedantnim pristupom rješavanju detalja, optičkih efekata i simboličkih trenutaka. Neke od nedavnih izložbi na kojima je sudjelovao su: crno–bijelo, kustos Lovro Japundžić, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb, Zagreb (2020.); Link in Bio: Art after Social Media, kustosica Anika Meier, Museum der bildenden Künste Leipzig, Leipzig (2019.); micro=macro, performans za Manchester International Festival, Selfridges, Manchester (2019.); Filip Custic en conversación con César Manrique, kustosica Belinda Martín Porras, Fundación César Manrique, Lanzarote (2019.); Homo-?, kustosica Belinda Martín Porras, La Térmica, Málaga (2019.); Presente mental, kustos Xurxo Ponce, Centro Cultural de España, Montevideo (2019); Laberinto de espejos, Absolut Manifesto 19 - We Are A New World, Madrid (2019). Kao kreativni direktor i modni fotograf radio je za Opening Ceremony, VOGUE, Fucking Young!, GQ UK, Esquire, Visionare, Palomo Spain, Rosalía, i druge.