Međunarodna kulturna suradnja: U Rockenhausenu predstavljena izložba Terce jadranskih brodica autora Velimira Salamona

U zajedničkoj organizaciji Centra za kulturu Grada Krka, Grada Rockenhausena i Muzeja Pachen, u kompleksu spomenute ustanove poznate po vrijednoj zbirci europske moderne umjetnosti, u sklopu projekta međunarodne kulturne suradnje uspostavljene na relaciji Hrvatska - Njemačka, 13. svibnja 2022. godine, otvorena je izložba Terce jadranskih brodica autora Velimira Salamona.

Izložbu Terce jadranskih brodica čini 60-ak tehničkih crteža općih planova tradicijskih, ali i danas gotovo nestalih hrvatskih, tj. jadranskih brodica na jedra i vesla. Iako se ovdje radi o računalnim crtežima bracera, gajeta, falkuši, batana, guceva, peliga i ostalih tradicijskih plovila, oni su napravljeni u skladu s načelima nacrtne geometrije i tehničkog crtanja, a uvedena boja daje im dodatnu dimenziju. Te crteže možemo smatrati najsustavnijim i najtemeljitijim prikazima morfologije naše tradicijske barke, do kojih je autor dolazio ne samo kabinetskim radom već i pomnim terenskim istraživanjem, sve od Rovinja do Dubrovnika te diljem Sredozemlja, od Lisabona i Barcelone do Bresta. Naziv ove izložbe motiviran je brojkom tri koja je obilježila pomorsku kulturu, jer proporcije trupa broda su u trećinama, jarbol je smješten na jednoj trećini duljine broda od pramca, a kosnik je, kao i veslo, tradicionalno jednom trećinom unutar broda. Jedro se skraćivalo za jednu trećinu svoje površine, a na krmama su uvijek bila tri ferala kao simboli vjere, nade i milosrđa... Fascinantnim rekonstrukcijama po starim zavjetnim slikama ili sretnim nalazima te čudesnim crtežima u kojima se krajnja tehnička vještina iskazala s krajnjom poetičnošću, Salamon je uspio vratiti komadić izgubljenog identiteta hrvatskog Jadrana. Podsjetivši na stare brodove koji su se gradili duboko povezani sa svojim podnebljem, autoru je pošlo za rukom prizvati more kakvo je nekad bilo; bez jahti, industrijaliziranih jedrilica i velikih kruzera koji oduzimaju značenje vjetru, mijenama dana i mijenama godine. Nije to samo specifično blago hrvatske povijesti, već je to druga životna filozofija prema kojoj brodovi nisu tek funkcionalni instrumenti. Jer oni prenose zalihu mjere u ljudski svijet, što je suština crteža i sveukupnog Salamonovog djela. Njegova strast, fascinacija i cjeloživotna posvećenost drvenim jadranskim brodicama često su rušile granice među disciplinama te je inženjer i doktor znanosti tako postajao fenomenolog, filozof, ali i pjesnik broda. Svojim djelom on je pomogao u prepoznavanju mediteranskog ishodišta Hrvatske, a njegovu izložbu crteža, prije svega, možemo smatrati nacionalnim mementom za spas naše maritimne kulturne baštine.

Ovu izložbu, koja ostaje otvorena sve do 26. lipnja, zajednički su, u društvu prevoditeljice Jasne Gilbert, predstavili ravnateljica Centra za kulturu Grada Krka Maja Parentić i gradonačelnik Grada Rockenhausena Michael Vettermann.

– Stara latinska poslovica kaže: Živjeti se ne mora, ploviti se mora! (Navigare necesse est, vivere non est necesse!), istakla je Parentić. Slobodno bih kazala, i ploviti i putovati se mora! Zato smo danas ovdje s crtežima brodova karakterističnih za istočnojadransku obalu. Brodovi su kao ljudi, oni se krste, imaju svoje ime, svoju dušu, životni vijek, a nakon njih ostaju uspomene. To je istina, a ne mit. Ovu izložbu čine 64 minuciozna crteža tradicijskih, do danas gotovo nestalih, jadranskih brodova na jedra i vesla. Oni predstavljaju krunu cjeloživotnog istraživanja i rada prof. dr. Velimira Salamona koji je posljednjih nekoliko godina stanovnik njemačkog grada Kiela, dodaje Parentić. Ovdje, večeras, svjedočimo mediteranskom ishodištu Hrvatske, a ovu izložbu sa sigurnošću možemo smatrati podsjetnikom usmjerenim prema očuvanju naše kulturne i pomorske baštine. Iskoristila bih, na kraju, priliku da se najsrdačnije zahvalim našim vrijednim domaćinima, gradonačelniku Rockenhausena Michaelu Vettermannu, zatim Anni Senger i Beate Klein-Liebheit iz Ureda za kulturu Grada Rockenhausena te Jasni Gilbert čijom su predanošću prožeti svi naši zajednički projekti, zaključila je Parentić.

Izložbu Terce jadranskih brodica pratiti i bogato opremljen, dvojezični (hrvatsko-engleski) katalog u kojem su predstavljeni svi, izložbom obuhvaćeni, crteži Velimira Salamona.

 

 

Podsjetimo, uporište za ovakve inicijative pronađeno je u Sporazumu o bratimljenju kojeg su Krk i Rockenhausen potpisali još 2014. godine, obvezavši se pritom na zajednički rad u čijem su fokusu razmjena znanja i iskustava na različitim područjima, kulturna suradnja te njegovanje osobnih kontakata i prijateljstava. Nedugo nakon što je Sporazum potpisan, s krčke se strane krenulo u pripremanje zanimljivog projekta međunarodne kulturne suradnje temeljenog na izložbi Miau, miau - što sam ja radila u Prvom svjetskom ratu, a čijim je otvorenjem, 25. svibnja 2015. godine, ujedno otpočeo višednevni program kojim je u Rockenhausenu svečano obilježeno zasnivanje partnerstva Krka i Rockenhausena. Izložba postavljena u muzeju posvećenom životu i aktivnostima poznatog njemačkog teoretičara likovnosti i kolekcionara Daniela-Henryja Kahnweilera, pred brojnim posjetiteljima, otvorena je u povodu tamošnje Noći muzeja. Već tada, u razgovoru s njemačkim domaćinima, raspravljena je mogućnost organiziranja uzvratne izložbe, a nakon nešto više od godine dana ta je ideja zadobila i jasne konture. Nastavak te kulturne suradnje Krku je donio prezentaciju (kolekcionarskih) aktivnosti Daniela-Henryja Kahnweilera, drugim riječima izložbu kojom je u Galeriji Decumanus, između 08. i 30. travnja 2017. godine, bio obuhvaćen dio impresivne građe Muzeja Kahnweiler, među kojom je posebnu pažnju zaslužila originalna Picassova litografija, inače Kahnweilerov portret. Potom je u Muzeju Pachen, 2018., između 18. svibnja i 08. lipnja, zabilježeno gostovanje Centra za kulturu Grada Krka, i to projektom Komunicirajmo baštinu kojim su bile objedinjene četiri različite izložbene cjeline, da bi 2019. godine, od 12. do 25. travnja, u Galeriji Decumanus bila otvorena izložba konceptualne fotografije njemačkog autora Jörga Heiecka, nazvana Singularities. Nakon jednogodišnje pauze uzrokovane pandemijskim okolnostima, međunarodna je suradnja, 2021. godine, nastavljena još jednim krčkim gostovanjem fotografa Jörga Heiecka, ovog puta s izložbom cijanotipija Plavo - Krk Cyanotypen, u Decumanusu postavljenoj između 27. kolovoza i 18. rujna. Kroz sve te izložbeno-muzejske projekte na najbolji su način ostvarene obveze preuzete, kako iz Sporazuma o bratimljenju, tako i iz Povelje o partnerstvu. A kronologiji susreta proizašlih iz spomenutih kulturnih suradnji ostvarenih na relaciji Krk - Rockenhausen, sve s ciljem očuvanja kontinuiteta, ove se godine pridružilo još jedno uspješno gostovanje Centra za kulturu Grada Krka u Gradu Rockenhausenu.

Financijsku podršku ovom su gostovanju priskrbili Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Grad Krk, Turistička zajednica Grada Krka i Grad Rockenhausen.