Ovogodišnji, 19. saziv Male staroslavenske akademije Dr. Antun Mahnić, između 25. i 28. listopada 2016., u organizaciji Osnovne škole Fran Krsto Franopan, održan je u gradu Krku, okupivši četrdesetak darovitih sedmaša s područja čitavog otoka, ali i Kastva.
Kao i prethodnih godina ciljevi i zadaće ovog jedinstvenog školskog projekta pronađeni su u pomnoj analizi i otkrivanju spoznaja o zavičajnoj povijesti i kulturnom nasljeđu otoka, kao dijelu nacionalne i europske baštine te razvijanju svijesti i odnosa učenika prema nacionalnom i kulturnom identitetu. Odgojna komponenta usko se vezivala uz onu obrazovnu usmjeravajući mlade istraživače prema plemenitim vrijednostima u odnosu na našu bogatu kulturnu i povijesnu baštinu. Aktivnost Akademije, koja se odvija pod motom Prošlost za budućnost, bila je još jednom usmjerena ka prenošenju novih spoznaja, i to putem serije kraćih predavanja, istraživačkog i individualnog rada, terenske nastave te rada u tematskim radionicama.
Središnjom temom ovogodišnjeg saziva, u povodu 150. obljetnice osnivanja Čitalnice u Kastvu i 145. obljetnice osnivanja Hrvatske čitaonice u Vrbniku, odabran je Istarski narodni preporod, što znači da su se, pored mnogih drugih lokalnih zanimljivosti, krčki školarci uglavnom bavili odjekecima čitaoničkog pokreta u Istri i na otoku Krku. Osim darovitih sedmaša u radu Akademije svake godine sudjeluju i učitelji povijesti, hrvatskog jezika, likovne kulture, glazbene kulture, vjeronauka i informatike čime ovaj program svojom interdisciplinarnošću u cijelosti ispunjava zahtjeve suvremenog načina poučavanja. Međutim, pored učitelja tu su i vanjski suradnici što se, kao gosti predavači, učenicima trude približiti nešto širu povijesnu i tematsku perspektivu.
Rad Akademije, kao i dosad, bio je podijeljen na prijepodnevni dio tijekom kojeg se povijesnim šetnjama ulicama i trgovima grada Krka te obilaskom važnijih lokaliteta, upoznavala bogata kulturno-povijesna baština, dok su tijekom poslijepodneva, potaknuti netom stečenim spoznajama, učenici sudjelovali u povijesnoj (voditelji Tvrtko Božić i Željka Čačić), likovnoj (voditeljice Alma Dujmović i Andrea Staničić), kaligrafskoj (voditeljica Ema Jedrlinić), novinarsko-informatičkoj (voditeljica Klaudija Topić Matković) glagoljaškoj (voditeljica Mirjana Žužić) glazbenoj (voditeljica Ana Jagić Aljić) i povijesno-dramskoj radionici (voditeljica Dina Valković), te radionici za umjetnost riječi (voditeljica Antonia Martinčić). Treći dan Akademije tradicionalno je namijenjen terenskom istraživanju, a vodeći se odabranom temom, rad se ove godine odvijao u Kastvu. Raspoloženi Krčani u društvu svojih kastavskih kolega iz Osnovne škole Milan Brozović, dan su, vođeni Zvjezdanom Dragicom Stanić, posvetili edukativnoj šetnji gradom, tijekom koje su pobliže upoznali neke od tamošnjih najznačajnijih kulturno-povijesnih i prirodnih znamenitosti poput crkve sv. Jelene Križarice, zidina i gradskih vrata, Crekvine ili slikovitog Trga Lokvine, odnosno poznate park-šume Lužine.
Posljednjeg dana učenici su preuzeli vodstvo povijesnom šetnjom odabranim krčkim lokacijama, a međusobna interakcija, uz pitanja što su ih postavljali jedni drugima, rezultirala je sintezom povijesnih šetnji odrađenih prethodnih dana. Na Trgu Kamplin potom je provedena evaluacija ovogodišnjeg saziva uz vrednovanje postignuća učenika, dok su aktivnosti u radionicama bile fokusirane na pripremanje završne svečanosti tijekom koje su, uz prezentaciju novostečenih znanja i otvorenje prigodne izložbe, svim sudionicima podijeljene zahvalnice.
Svojim interdisciplinarnim pristupom, provođenjem različitih metoda poučavanja, terenskim istraživanjem, razvijanjem znanja, sposobnosti i vještina učenika ovaj četverodnevni školski projekt još je jednom ispunio prethodno zacrtane ciljeve, a njegovu vrijednost, već 2001. godine, prepoznao je i Ivo Rendić Miočević, predstavivši ga, kao primjer dobre nastavne prakse, u svome metodičkom priručniku.
U 19 godina trajanja Male staroslavenske akademije Dr. Antun Mahnić, koju danas vodi prof. Tvrtko Božić, obrađene su mnoge teme iz zavičajne povijesti, a u projekt su bili uključeni ne samo učitelji iz svih otočnih škola, već i ugledni predavači različitih struka. Akademija je tako mnogima pružala mogućnost za stjecanje novih znanja i vještina, stvaranje i kreativno izražavanje, ali i za sklapanje prijateljstava i suradničkih odnosa. Stoga, neka sve to bude poticaj za daljnji nastavak ove vrijedne školske inicijative!