POVIJESNI DAN ZA KRK: Potpisan ugovor vrijedan 19,3 milijuna eura, kreće rekonstrukcija krčke luke

U nazočnosti ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, gradonačelnika grada Krka Darija Vasilića te župana Primorsko-goranske županije Ivice Lukanovića, u utorak je u Krku potpisan Ugovor o javnoj nabavi izvođenja radova na rekonstrukciji luke Krk čime se kreće u realizaciju kapitalnog, stoljetnog projekta proširenja krčke luke.  

Ugovor su potpisali ravnatelj Županijske lučke uprave Krk Alfred Franković te direktori tvrtki koje će izvoditi radove, Sanjin Purić, predsjednik Uprave GP Krk d.d.Boris Sabolić, predsjednik Uprave BSK Commerce d.o.o. te član Uprave Rijekaprojekta Damir Šimunić.

19,3 milijuna eura – 85 % sredstava iz EU fondova

Ukupna vrijednost projekta "Rekonstrukcija luke Krk" iznosi 19.373.001,39 eura.

  • 85 % sredstava (16.120.736,74 eura) osigurano je iz Europskog fonda za regionalni razvoj,

  • 2.844.835,90 eura iz državnog proračuna,

  • Grad Krk sudjeluje s 376.178,75 eura,

  • Županijska lučka uprava Krk s 31.250,00 eura.

„Bez EU fondova ovakav projekt ne bismo mogli pokrenuti, ne bismo se usudili. Ovo je ulaganje koje će generacijama služiti na dobrobit – luka će napokon dobiti sigurnost i kapacitet koji treba. Drago mi je da je izvođač radova vaša domaća tvrtka GP Krk koja ima dovoljno referenci da možemo opušteno čekati rok izvršenja radova i biti sigurni da će sve biti u redu“, istaknuo je župan Ivica Lukanović.

 

Kako će izgledati nova luka?

Projekt se sastoji od tri uporabne cjeline:

  1. Primarni lukobran

    • Proširenje i uređenje postojećeg lukobrana radi zaštite akvatorija luke Krk.

    • Ukupno produljenje: 195,70 metara

    • Širina: prvi dio (na spoju s postojećim lukobranom) 22 metra – čime Krk dobiva i svjevrsni novi trg; ostatak lukobrana širine 12 metara.

  2. Sekundarni lukobran

    • Duljine 83 metra s vanjske i 77 metara s unutarnje strane, nastavlja se na postojeću obalu.

    • Zaštitit će akvatorij uvale Portapižana.

    • Širina: prvi dio 5,60 m, a ostatak 8 m.

  3. Gatovi na Portapižani

    • Rekonstrukcija postojećeg obalnog zida ukupne duljine 145,74 metra i uređenje obalnog platoa.

    • Postavljanje dva plutajuća gata za obostrani privez plovila: jedan duljine 120 m, drugi 96 m, oba širine 2,50 m.

Novih 165 komunalnih vezova, bez nautike

Ovim važnim aktom počinje ostvarenje projekta o kojem se ozbiljno govorilo davne 1927. godine. Točno stoljeće kasnije Krk bi trebao dobiti dulji lukobran i veliku luku s novih 165 komunalnih vezova. 

"Članak u Novom listu iz 1927. piše piše da je nužno zaštititi luku lukobranom od barem sto metara kako bi mogli pristajati brodovi tijekom uzburkanog vremena. Za dvije godine, 31. kolovoza, vjerujemo da ćemo na stogodišnjicu ovog članka imati gotovu luku. Cilj je vrlo jednostavan - zaštititi lučko područje, dobiti na sigurnosti uplova u luku, prihvatu plovila i dobiti 165 novih komunalnih vezova. Nema nautike, ovo će biti samo komunalni vezovi", izjavio je ravnatelj Županijske lučke uprave Krk Alfred Franković te ukazao na to kako trenutačno postoji lista čekanja od 223 zahtjeva za vez. 

Gradonačelnik Darijo Vasilić: Pamtit ću ovaj datum

Gradonačelnik Vasilić podsjetio je koliko je ovaj projekt važan lokalnoj zajednici te da se na njegovu realizaciju čeka generacijama. 

"Gospodarska konferencija u Krku 1927. govori o jednom od najvažnijih infrastrukturnih morskih projekata u to vrijeme, a to je izgradnja obrambenog gata, kako bi zaštitili pristanišni gat na kojem su trebali pristajati parobrodi za vrijeme uzburkanog mora.

Kroz cijelo to razdoblje naši su ribari, pomorci, turistički brodari spominjali taj projekt kako jedan od najvažnijih projekata grada Krka. Naime, luka Krk je jedna od najfrekventnijih luka u PGŽ, nakon riječke luke", rekao je gradonačelnik i prisjetio se neprospavanih noći zbog juga.

"Dijete sam ribara. Moj tata je imao ribarski brod Morski pas u krčkoj luci i kao klinac sjećam se koliko smo noći proveli u luci, čuvajući brod od olujnog juga. Krčka luka je izrazito nepovoljna za udare juga i ovaj obrambeni gat u pravom je smislu riječi stoljetni projekt za ovaj grad", izjavio je dodavši kako se sa 165 novih vezova za 50 posto povećava kapacitet komunalnih vezova krčke luke.

"Danas ne samo Krk, nego mnoge druge jadranske luke dobivaju zaštitu i u pravom smislu riječi postajemo pomorska zemlja. Hvala svima koji su doprinijeli realizaciji ovog projekta. Pamtit ću ovaj datum", zaključio je i zahvalio ministru Butkoviću što je prepoznao važnost zaštite morskih akvatorija, što, dodaje, nije bio slučaj s ministrima prije njega.

Butković: Renesansa ulaganja u lučku infrastrukturu

Ministar Butković dodao je kako su najveći benefit ovog projekta vezovi za domaće ljude te naglaso da je Primorsko-goranska županija u samom vrhu po realizaciji projekata lučke infrastrukture.

"Ovo je renesansa koja traje evo već nekoliko godina - ulaganje u lučku infrastrukturu, obnova, izgradnja lučke infrastrukture. Kada sam postao ministar, za cijelu hrvatsku obalu, za realizaciju ovakvih projekata bilo je predviđeno 25 milijuna kuna. To je bilo jako malo i odmah sam tražio ondašnjeg ministra financija, gospodina Marića da dignemo to na stotinjak milijuna i da iz nacionalnih sredstava pokrenemo taj ciklus. Tada nije bilo ni zaštite akvatorija ni komunalnih vezova.

Poučeni tim iskustvom, u drugoj smo omotnici, koju sada potpisujemo diljem obale, stavili mogućnost komunalnih vezova. To što će domaći ljudi imati 165 novih vezova najveći je benefit ovog projekta", rekao je Butković te dodao kako je Primorsko-goranska županija uz Dubrovačko-neretvansku u samom vrhu i financijski i po broju realiziranih projekata lučke infrastrukture.

Rok završetka: kolovoz 2027. godine

Rekonstrukcija luke Krk trajat će dvije godine i trajno će poboljšati funkcionalnost i sigurnost jednog od najfrekventnijih lučkih područja Primorsko-goranske županije.

Bude li sve išlo po planu, Krk će u kolovozu 2027. godine ostvariti san koji njegovi stanovnici sanjaju čitavo jedno stoljeće. 

Tekst i fotografije: Marijana Markelić