Različitost nas spaja: Podrška djeci i odraslima s poremećajem iz spektra autizma
Poremećaj iz spektra autizma vrlo je složen neurorazvojni poremećaj koji zahvaća sve aspekte dječje ličnosti (komunikaciju, motoriku, ponašanje i učenje).
U osnovi svih teškoća osoba s poremećajima autističnog spektra su unutarnje kočnice koje stoje na putu uspostavljanja socijalne interakcije (nezainteresiranost ili slabije zanimanje za igru i druženje s drugima), verbalne ili neverbalne komunikacije (izostanak govora ili zaostajanje u govoru, doslovno shvaćanje, drugačije razumijevanje), mogućnosti imaginacije (suženi interesi, neobične aktivnosti i ponašanja, ponavljajuće i stereotipne radnje) te senzorne integracije. Naime, djeca s autizmom vide, čuju i osjećaju, ali te utiske teško sklapaju u smislenu cjelinu pa se stoga povlače. Osobe s autizmom imaju poteškoća u izražavanju svojih osjećaja, želja, potreba, sposobnosti i problema s kojima se svakodnevno bore, a što se odražava na njihovo ponašanje koje može biti vrlo neobično.
Često se za osobe s autizmom kaže kako su u svom svijetu. Istina je ipak da autisti žive u istom svijetu kao i svi drugi, samo ga doživljavaju na drugačiji način. Ukoliko ih društvo ne prihvaća, nije čudno što su izolirani. Pristupa li im se na adekvatan način, moguće je ući u njihov svijet. Često se kaže da su neemotivni i hladni, no najčešće su preemotivni. Bliskim osobama itekako znaju pokazati emocije. Nepravedno ih se smatra agresivnima, a nisu ništa agresivniji od prosječnih ljudi. Dio osoba s ovim poremećajem ima mentalnih poteškoća, no među autistima su i osobe s izrazito visokim intelektualnim sposobnostima, koji zadivljuju svojim znanjem.
Oni koji godinama rade s autistima, pa tako i onima odrasle dobi, kažu kako su izuzetno dobri radnici te dane zadatke odrađuju čak i s više predanosti. Mogu biti izuzetno dobri učenici, radnici i zaposlenici. No, sustav ih je donedavno najčešće činio izloliranima, međutim, djeci s autizmom upravo je boravak među vršnjacima nužan kako bi naučila socijalne vještine, i kako bi se prilagodila društvu.
Osobe s poremećajem iz spektra autizma jedna su od socijalno najisključenijih grupa ljudi. Stoga je 2007. godine Opća skupština UN-a prihvatila rezoluciju o obilježavanju 02. travnja kao Svjetskog dana svjesnosti o autizmu. Prema tome, iz današnje pozicije već se godinama podiže javna svijest o ovom poremećaju, održavaju se dobrotvorne priredbe, koncerti, igre i slične aktivnosti. Međutim, do danas još uvijek nema objašnjenja za taj tajanstveni medicinski fenomen. U SAD-u travanj je proglašen Mjesecom svjesnosti o autizmu.
Osobe s autizmom ponekad mogu razviti talent u nekim područjima (glazbi, slikarstvu, kiparstvu, matematici, sposobnost pamćenja raznih podataka, određivanje datuma, reproduciranje riječi na nepoznatom jeziku bez znanja njihovog značenja i dr.). Njihove sposobnosti primijete se obično već u djetinjstvu, a razvojem drugih sposobnosti i znanja, često se ovi talenti izgube ili više nisu naglašeni.
Povodom Svjetskog dana svjesnosti o autizmu, u Osnovnoj školi Fran Krsto Frankopan, 28. ožujka 2018. godine, školska psihologinja Danijela Šekuljica provela je aktivnosti s učenicima drugih razreda Matične škole Krk, održavši seriju radionica nazvanih Različitost nas spaja. Njihov cilj bio je prihvatiti učestalost autizma, prepoznati neke stvarnosti koje mogu iskusiti djeca iz spektra autizma, njihove obitelji ili školski prijatelji. Razgovaralo se i o talentima koje takvo dijete može imati i koliko ih je važno na vrijeme otkriti i poticati. Pored toga, pojašnjena je važnost uključivanja djece i mladih s poremećajem iz spektra autizma u sustav redovitog školovanja, kao i u aktivnosti zajednice. Rad s djecom uključivao je čitanje slikovnice Moj brat je autist (autorice Jennifer Moore-Mallinos), ukrašavanje školskog panoa s porukama ohrabrenja te oslikavanje plavih balona uz savjete o načinu komunikacije s djetetom s teškoćama iz spektra.
Odrastati uz dijete s teškoćama može ponekad biti zahtjevno, ali većina obitelji i škola dobro se snalazi u toj izazovnoj ulozi. Djeca u čijem se školskom okruženju školuje dijete iz spektra autizma možda će naučiti rješavati specifične probleme u životu prije svojih vršnjaka, a zasigurno će rasti s više empatije, tolerancije prema različitosti, većim strpljenjem i razvijenijom emocionalnom inteligencijom. Upravo su to ključne životne vještine kojima će se oplemeniti njihovi životi.