Virtualna tržnica rješenje za prodaju plodova s krčkih polja
novilist.hr, 16. travnja 2020.
Jedna od tema o kojoj se raspravljalo na ovotjednom okupljanju članova Kolegija krčkoga gradonačelnika bila je vezana uz mogućnost uspostavljanja virtualne tržnice, on-line platforme koja bi lokalne poljoprivrednike i proizvođače povezivala s potencijalnim kupcima njihovih proizvoda.
Tema o kojoj je rasprave i analize unutar tijela izvršne vlasti Grada Krka u ovoj prilici inicirao zamjenik gradonačelnika Čedomir Miler, slijed je inicijativa pristiglih od poduzetnika iz informatičkih krugova koji su gradskim ocima agilno ponudili asistiranje u uspostavi takvih kanala prodaje.
Inicijativa je dobra, smislena i korisna, s tim da tek trebamo iznaći najbolji i najučinkovitiji način moguće operacionalizacije takve vrste virtualnog posredovanja između proizvođača domaćih prehrambenih proizvoda i kupaca koji u ovim tjednima više ne mogu koristiti tržnice, objasnio je Miler, napomenuvši da u ovom trenu niti od samih ponuditelja izrade tržničke platforme zapravo još nema potpunu niti preciznu informaciju o svim mogućnostima takvog komunikacijskog alata.
K tome, još uvijek nemamo niti povratnu informaciju od samih poljoprivrednika postoji li uopće s njihove strane interes za takvim oblikom prodaje, zaključio je dogradonačelnik, napomenuvši da je upravo s ciljem prikupljanja informacija proteklih dana uputio dopise nekolicini lokalnih poljoprivrednih proizvođača s pozivom da se očituju, ali i uključe u inicijativu.
Tri uvjeta
Jedan od kontaktiranih lokalnih poljoprivrednih proizvođača, David Mrakovčić, koji je ujedno predsjednik poljoprivredne udruge Progres te inicijator i organizator projekta eko-tržnica koje su se neko vrijeme, naravno prije pojave pandemije koronavirusa, vrlo uspješno odražavale u gradu Krku, potvrdio je da mu je zamjenik krčkoga gradonačelnika načelno predstavio tu inicijativu. On smatra da bi takav oblik trgovanja, pod određenim uvjetima, uistinu mogao biti dobro i korisno pomagalo u cilju boljeg plasmana kvalitetnih, domaćih proizvoda, a posredno i jačanja krčke poljoprivredne proizvodnje. I to kako danas, tako i u budućnosti, čak nakon pandemijskih okolnosti.
Naravno, sve to vrijedi pod određenim uvjetima, među kojima je prvi da se online prodaja, odnosno naručivanje i dostava poljoprivrednih proizvoda naših OPG-ovaca, ustroji i uspostavi za cijeli otok Krk, a ne samo za grad koji je premalo područje ili tržište. Drugi bitan uvjet nužan za uspostavu takvog potencijalno vrlo korisnog alata, odnosno kanala distribucije i prodaje proizvoda lokalnih poljoprivrednika jest kvaliteta same platforme. Naime, ako se radi tek o uspostavljanju svojesvrsne baze podataka, mrtve liste, odnosno popisa s imenima, adresama i telefonskim brojevima OPG-ova, onda takvu inicijativu ne držim smislenom jer takvih internetskih adresara već ima napretek. I treći, ključan element bez kojeg je teško razmišljati o uspostavi protočnog sustava virtualne tržnice, jest spremnost lokalnih proizvođača poljoprivrednih proizvoda da se u njega uključe, ističe Mrakovčić.
Rješenje za viškove
Iako, nažalost, na otoku Krku u ovom trenutku poljoprivredna proizvodnja, posebno kad je riječ o povrću, i nije najrazvijenija, vjerujem da bi zbog ovih okolnosti te činjenice da se sve više vlasnika zemlje polako okreće proizvodnji domaće hrane pa se tako povećava i baza ponuđača dobre, kvalitetne i lokalno uzgojene hrane, ponuda poljoprivrednih proizvoda uskoro ipak mogla postati i dovoljno velikom i raznovrsnom te pokriti potrebe barem dijela zainteresiranih kupaca, nastavlja Mrakovčić koji je uvjeren i da bi dodatni poticaj uspostavi online tržnice i otvaranju novih kanala prodaje poljoprivrednih proizvoda mogli stvoriti viškovi koje će mnogi otočni OPG-ovci uskoro imati zbog sad već potpunog gašenja njihovih dosadašanjih prodajnih kanala.
Svjedoci smo da već neko vrijeme, zbog svima nam znanih okolnosti, nema ljudi, da nam na kućne pragove više ne dolaze niti vikendaši, a još manje turisti te ćemo uskoro, siguran sam, svjedočiti ozbiljnim problemima s kojima će se lokalni proizvođači sira, maslinovog ulja, janjetine te meda, vina i tko zna čega sve ne, naći zbog nemogućnosti plasmana svojih proizvoda kupcima, konzumentima kojih sad jednostavno - nema. Stoga, uspostavu virtualne tržnice apsolutno podržavam, a vjerujem da bi se sa mnom složila i većina otočnih poljoprivrednih proizvođača, barem onih koji se poslom ozbiljnije bave. On što bi svima u takvim nastojanjima bilo od pomoći, jest i u nas zapostavljeno zadrugarstvo koje bi olakšalo organiziranje i asistiranje logističkih potreba takvog online poslovanja, istaknuo je Mrakovčić, ukazavši da je situacija u kojoj se cjelokupno društvo sad našlo zapravo odličan pokazatelj manjkavosti i slabih karika u dosadašnjem gospodarskom lancu. To je ujedno i prilika da se, ako ni zbog čega drugog, a onda zbog nužde, uhvatimo u koštac s uklanjanjem problema te da se stvari koje ne štimaju počnu rješavati, zaključio je naš sugovornik. [Mladen Trinajstić]