Ansambla Minstrel publiku oduševio izvedbama frottola - svjetovne glazbe prakticirane krajem 15. i prve polovice 16. stoljeća
U sklopu glazbenog programa 66. Ljetnih priredbi, 14. srpnja 2022. godine, na krčkoj Sceni Zidine, zagrebački Ansambl za ranu glazbu Minstrel publici je predstavio program pod nazivom Frottola ritrovata, izvodeći autore kao što su: Philippus De Lurano, Paolo Scotto, Tielman Susato, Bartolomeo Tromboncino, Franciscus Bossniensis, Marco Cara, Antonius Capreolus, Andrea Antico de Montona i Pietro Paolo Borrono.
Glazbenim segmentom ovogodišnjeg festivala, kojeg možemo predstaviti geslom Darovi glazbe kroz vrijeme, zvuk i glas, obuhvaćeno je deset koncerata raspoređenih u tri cjeline, s time da prva, Darovi glazbe kroz vrijeme, donosi presjek glazbenih tradicija i stilova u rasponu od srednjovjekovne glazbe, preko svjetovne renesansne glazbe - frottola, pa sve do inovativnih glazbenih slogova baroka i rokokoa. Druga cjelina, Darovi glazbe kroz zvuk predstavit će ansamble i glazbene kolektive posvećene sviranju neobičnog instrumentarija, a treća, Darovi glazbe kroz glas dvije suradnje vrhunskih instrumentalista i vokalista.
Prema tome, svojevrsni presjek povijesti glazbe nastavljen je koncertom Ansambla Minstrel u kojem su svoje pjevačke i sviračke vještine demonstrirali: Marcella Francesco (sopran), Nenad Kosak (tenor), Goran Grčić (tenor), Meila Tome (blok flaute), Lada Magdalenić Morpurgo (rebec, vielle), Ante Beno (udraraljke, blok flaute, crumhorn), Sandra Munić (viola da gamba), Lea Sušanj Lujo (viola da gamba) i Darko Karajić (lutnja).
Uz glazbene forme i žanrove koji su prakticirani krajem 15. pa sve do prve polovice 16. stoljeća, javlja se nova i svježa glazbena forma. Dotad prevladavajućim misama i motetima u sakralnoj glazbi, uspješno se pridružila i frottola u sferi svjetovnog izričaja. Riječ je o glazbi visokih društvenih slojeva, ali i građanstva. Frottole su skladane na stihove istoimene pjesničke forme, ali i na stihove onih već postojećih poetskih formi, a može se podijeliti na barzellettu i strambotto. Prva je skladana na gotovo besmislene ljubavne stihove pisane vernakularnim jezikom sjeverne Italije i šaljivog je karaktera, dok je druga stekla popularnost zbog svojih jezgrovitih i sažetih, uglavnom ljubavnih tekstova. Frottola je višeglasna, najčešće četveroglasna i po građi homofona kompozicija. Glavna melodijska linija nalazi se u gornjem glasu i obično je namijenjena pjevanju. Ostale dionice mogu biti instrumentalna pratnja. Ako se pjeva četveroglasno, instrumentalna pratnja izostaje. Najvažnija uloga u pratnji solo glasa povjerena je tenorskoj dionici. Veliki značaj u pojavi ove glazbene forme ogleda se u impulsima koji donosi; novi jezik harmonije, preraspodjelu uloga po dionicama i unapređivanje modrenih tonaliteta te općenitog napretka u tonalnosti europske glazbe. Najpoznatiji i još za života cijenjeni skladatelji frottola bili su Marco Cara i Bartolomeo Tromboncino. Njihova djela punila su zbirke koje je tiskao Venecijanac Ottaviano Petrucci. No u Petruccijevim zbirkama ostale su zabilježene i brojne druge kompozicije iz žanra frottola manje poznatih autora iz istog razdoblja. Iz te skupine svakako su nam zanimljivi: frottolist, nakladnik i tiskar, sastavljač antologija i intabulator Andrea Antico da Montona, poznatiji kao Andija Motovunjanin te Franciscus Bossinensis/Franjo Bosanac i Philippus de Lurano/Filip Vranjanin, koji su također zaslužni za početke hrvatske umjetničke glazbe. Zahvaljujući ovoj trojici frottolista, njihovim nastojanjima i predanom radu u sferi glazbene umjetnosti, započelo je dokumentirano postojanje glazbenih uradaka povezanih s hrvatskim krajem, dokumentiranje kakvo možemo pratiti i u ostatku Europe onog vremena.
Ansambl za ranu glazbu Minstrel je vokalno-instrumentalni ansambl koji se bavi izvođenjem srednjevjekovne i renesansne glazbe te nastupa u renesansnim kostimima, a izvodi i renesansne plesove, često se pojavljujući na manifestacijama poput viteških turnira, srednjevjekovnih domjenaka i sajmova. U crkvama i koncertnim prostorima izvodi duhovne skladbe srednjeg vijeka, renesanse i ranog baroka. Djelujući već duži niz godina (od 1992.), ansambl je dosad ovjenčan brojnim dobrim kritikama, kako u Hrvatskoj, tako i u inozemstvu. Ime Minstrel (iliti svirač, pjevač i zabavljač na srednjovjekovnom engleskom dvoru), odabrao je u namjeri da se publici još više približe najljepše skladbe rane glazbe. Težnja ansambla je da uz vrhunske europske skladatelje (Dowland, Attaignant, Farmer, Susato ili Arbeau) slušateljstvu predstavi i rijetko izvođena glazbena dostignuća hrvatskih autora, ali i stranih skladatelja koji su djelovali na našoj obali (poput Vinka Komnena, Julija Skjavetića, Tomasa Cecchinija, Vinka Jelića, Ivana Lukačića ili Lamberta Courtoysa), približavajući tako publici djela naše rane glazbene baštine. Osim koncerata duhovne i svjetovne rane glazbe, ansambl priređuje i edukativne koncerte za djecu osnovnih i srednjih škola u kojima kroz govorne dijelove predstavlja priče o životu i radu ljudi u vrijeme srednjeg vijeka i renesanse. Minstrel je 2013. pokrenuo zagrebački Festival rane glazbe Crna kraljica, a od 2015. godine ima i svoj Ciklus rane glazbe u viteškoj dvorani Družbe Braća hrvatskoga zmaja, također u Zagrebu.
U nastavku glazbenog dijela Ljetnih priredbi, već sljedećeg četvrtka, 21. srpnja, slijedi koncert barokne glazbe Ansambla Camerata Garestin, a potom u petak, 29. srpnja, i zajednički koncert regionalne glazbene zvijezde Kaliopi i jednog od najboljih svjetskih lutnjista i gitarista Edina Karamazova. Za prvospomenuti koncert ulaznica se ne naplaćuje, dok za drugospomenuti iznosi 120,00 kn.
Financijsku podršku ovogodišnjim Ljetnim priredbama, za čiju se organizaciju već tradicionalno brine Centar za kulturu Grada Krka, pružili su Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Primorsko-goranska županija, Grad Krk i Turistička zajednica Grada Krka.