LINK IN ART 10: Predstavljen crtački opus autorice Diane Sokolić kojim je obuhvaćena njezina dvadesetogodišnja likovna aktivnost
Retrospektivom crteža pod nazivom Reminiscencije autorice Diane Sokolić, 12. srpnja 2024. godine, u krčkoj Galeriji Decumanus nastavljeno je jubilarno, deseto izdanje izložbenog projekta LINK IN ART tijekom kojeg se na temu Izvan okvira, već prethodno predstavila Emanuela Santini (Dokument crteža), s time da će ovu trodijelnu izložbenu cjelinu zaokružiti postav Franka Tončinića (Starohrvatska božanstva). Izloženi projekt LINK IN ART donosi Centar za kulturu Grada Krka.
Kustoski zadatak ovom je prigodom povjeren prof. Luisi Ritoši, ujedno i autorici recenzije publicirane u katalogu kojim su objedinjena sva tri izložbena poglavlja, i kojeg možete prolistati u nastavku.
– Diana Sokolić poziva nas na putovanje kroz likovni opus koji obuhvaća razdoblje od dvadeset godina. Potreba za revalorizacijom ovih radova je opravdana, jer je riječ o izuzetno vrijednim, modernim i intrigantnim djelima koja su često bila nagrađivana, ali rijetko izlagana. Sekvence nagih tijela žene i muškarca obrađuje u apstraktno-kubističkoj maniri. Kubizam koristi simultane prikaze različitih vizura objekta ili subjekta kako bi stvorio višedimenzionalnu percepciju prostora, slično Dianinim kreativnim rješenjima. Radove možemo podijeliti u tri faze, odnosno tri stvaralačke i vremenski zasebno obrađene cjeline. U prvoj, najranijoj fazi u skupini radova pod nazivom Oslobađanje (1983. - 1986.) prikazuju se tijela zatvorena rešetkom, koja se pokušavaju osloboditi, također u toj fazi nalazimo radove iz ciklusa Privatna istraga I i II (1988. - 1990.). Motiv je izrađen ugljenom na papiru i još uvijek vidimo realistično obrađene dijelove tijela. Ovi crteži nose snažnu simboliku, komuniciraju osjećaj zarobljenosti i ograničenja unutar ljudskog tijela, uma i društva. Dominira osjećaj frustracije i potreba za promjenom. To su prva umjetnička djela koja radi nakon završene Akademije likovnih umjetnosti i obilježena su žudnjom za istraživanjem. Ciklus Srebrna nit (1991. - 1993.) nastavlja rad ugljenom, no likovi su više apstrahirani, dobivaju krila, postaju duhovniji. U drugoj fazi uvodi se boja; koristeći tehniku suhog pastela Diana čvrstim i odlučnim potezima kreira plohe intenzivne fluorescentne palete od hladne plave, ljubičaste, do tople ružičaste, narančaste i žute. Ova paleta izaziva intenzivne emotivne reakcije i euforična stanja koja nas privlače prema prikazanim scenama. Apstraktni aktovi kao u borbi i/ili strasti, potpuno su obuzeti svojom unutrašnjom dinamikom. Obezglavljene figure prenose sirovu tjelesnost, ali i duhovnost. Dijagonalne kompozicije naglašavaju napetost. Ovdje možemo uključiti cikluse radova od 1994. - 2000. godine, Aurora Borealis i Zest. U trećoj fazi aktovi Zest prelaze doslovno u naš prostor, prvo na zidu, izlazeći iz okvira slike, zatim postajući trodimenzionalne instalacije u galeriji i nastavljaju se u djela pod nazivom Syzygia (2001. - 2002.). Osnovna asocijacija, koja se proteže od prve do zadnje faze, može se opisati kao proboj, proboj kroz sve likovne i društvene konvencije u potrazi za autentičnim likovnim jezikom kojim će se predstaviti neposredno iskustvo. Korištenje oštrih geometrijskih formi da bi se oblikovali dijelovi tijela, ponegdje apstrahiranje do neprepoznatljivosti naglašavaju dinamiku zbivanja. Simultani prikazi događanja uvode u četvrtu dimenziju - vrijeme; no ovo vrijeme nije linearno, već je fragmentirano i relativno. Bez obzira na fragmentaciju motiva zadržava se fluidnost radnje, a veličina radova očarava svojom snažnom prisutnošću. Neonske boje koje pršte poput aurore borealis nose u sebi čudesnost i ljepotu u kojoj ostajemo fascinirani i zatečeni. Promotrimo li upotrebu duginih boja kroz simboličko značenje vidimo njihovu važnost i prisutnost u mnogim kulturama i povijesnim razdobljima. Duga je simbol raznolikosti i nadanja u bolju budućnost. U kršćanstvu se spominje u Starom zavjetu; nakon potopa duga se pojavljuje na nebu i simbolizira Božje obećanje da više nikad neće uništiti ljude. U suvremenom kontekstu, poput mirovnog pokreta ili pokreta za ljudska prava, duginim bojama se simbolizira mir, jednakost, inkluzivnost i solidarnost. Dianina umjetnost nije samo estetska, već je i duboko filozofska; nameću se pitanja o povezanosti, ljubavi, intimnosti, i dualnosti. Upućuje nas na promišljanja o prirodi ljudske egzistencije. Podsjeća nas na to da je jednost obmana, da sve postoji u dualnosti, nerazdvojno, neminovno i nepobitno, pa tako i mi, zaključuje Ritoša.
Izložba Reminiscencije Diane Sokolić ostaje otvorena sve do 01. kolovoza, a postav je moguće razgledati svakim danom (izuzev nedjelje) od 10.00 do 12.00 te od 20.00 do 23.00 sata, odnosno uz prethodnu najavu organizatoru telefonom na 051 220 041 ili mailom na kultura@gradkrk.net. Izložba je realizirana uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Grada Krka i Turističke zajednice Grada Krka.
LINK IN ART 10: katalog [.pdf]
LINK IN ART je projekt koncipiran kao suvremena umjetnička platforma za intermedijsko, interdisciplinarno i multimedijsko umrežavanje različitih suvremenih vizualnih praksi i različitih konceptualnih strategija, u svrhu oblikovanja otvorenog, pristupačnog i netradicionalnog sustava suvremene vizualne komunikacije. Osmišljen je po uzoru na koncept internetskog umrežavanja (na što asocira i nazivom) te direktnog, brzog i globalnog komuniciranja na društvenim mrežama, nudeći kroz matricu odabrane teme, interpretirane kroz samostalne izložbe odabranih autora, kreativni model umrežavanja autora, autorskih koncepcija i izričaja, likovno-filozofskih ideja i umjetničkih strategija te medijskih praksi i pristupa. Stvarajući tako, unutar platforme, intrigantni multidimenzionalni i multisegmentni vizualni sklop, koji kroz svaki svoj novoumreženi link uspostavlja živu i interaktivnu (često i društveno - osviještenu) komunikaciju autora, publike i zajednice.
Diana Sokolić diplomirala je 1981. na slikarskom odjelu Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Od 1981. - 1983. suradnica je Majstorske radionice u Zagrebu. Osim slikarstvom, bavi se dizajnom, keramikom, fotografijom i pedagoškim radom. Zadnjih 25 godina stvara svjetlosne i site-specific instalacije te piše knjige o umjetnosti (O namještaju i O bojama, u izdanju Jesenski i Turk). Dobitnica je mnogih priznanja i nagrada, kako domaćih tako i stranih, za likovnu umjetnost, dizajn i fotografiju. Djeluje kao samostalna umjetnica od 1986. godine.