LINK IN ART 9: Deveto izdanje projekta LINK IN ART otpočelo izložbom Dubravke Kanjski čiji radovi utjelovljuju sintezu op-arta, znanosti i metafizike
Izložbom crteža, računalnih grafika i instalacija pod nazivom AlgoRitam praznine, autorice Dubravke Kanjski, 16. lipnja 2023. godine, u krčkoj Galeriji Decumanus otpočelo je deveto izdanje izložbenog projekta LINK IN ART tijekom kojeg će se na temu Strukture, također, predstaviti keramičarka Sandra Ban i grafičarka Dajana Radoš. Izložbe priređuje Centar za kulturu Grada Krka.
Kustoski zadatak ovom je prigodom povjeren prof. Luisi Ritoši, ujedno i autorici recenzije publicirane u katalogu kojim su objedinjena sva tri izložbena poglavlja, i kojeg možete prolistati u nastavku.
– Radovi Dubravke Kanjski pomno su konstruirani vizualni podražaji, koji korespondiraju kako s estetikom op-arta tako i sa znanošću i metafizikom, piše Ritoša. Op-art kratica je od engleskog optical art, i smjer je u likovnoj umjetnosti, nastao sredinom 20 stoljeća. Radovi su to uglavnom eksperimentalnoga karaktera, izrađeni uz uporabu industrijskih materijala i mehaničkih sredstava; pretežito apstraktne geometrijske kompozicije koje djeluju na sveukupna psihofizička osjetila gledatelja, koji aktivno sudjeluje u događanju djela što se neprekidno mijenja. To pozivanje gledatelja na sudjelovanje ključan je aspekt autoričinih nastojanja. Ona svojim interaktivnim kolažima zaokružuje opus koji je započela crtežima, i nastavila kroz kinetičku instalaciju. Nastojeći promatrača uvući što više u svoj diskurs, ugnijezditi u samu sliku, u sam prizor, zaroniti ga u dubinu svog tkanja ona se upušta u istraživanje novih medija te tako interdisciplinarnost postaje njen primarni izraz. Ona ne pristaje na samo intelektualno promatranje, to doživljava kao nužnost, već traži potpuno sudjelovanje cijelog bića, ne pristaje na distancu, želi nas usisati u dubinu i srž samog postanka, u srž Bing banga. Aktivirajući sva naša osjetila, igrajući se s njima, uvodeći zvuk u prizor baca nas u trans. Njene su spirale moćne, hipnotičke, nesuzdržane i na mahove zastrašujuće. Optička igra kojoj svjedočimo prestaje biti izvan nas. Iako znamo da je samo u našem mozgu, ne možemo si pomoći, mi se transcendiramo i odlazimo tamo. Ono tamo predmet je Dubravkinog interesa. Ono tamo ustvari je i ovo ovdje, odnosno jedinstvo svega, dokidanje granica između jastva i vanjskog svijeta. Dostizanje stanja sveopćeg razumijevanja i jedinstva, stanja konstantne budnosti o suštini stvari, shvaćanja da strukture koje nas povezuju čine ukupno jedno tkivo, jedno biće. To je ono što se u budizmu i zen-budizmu naziva nirvana, odnosno prosvjetljenje. Hinduizam nudi boga Brahmu koji je personifikacija apsolutnoga, panteističkog sve-bića. Zapadna misao nudi nam neoplatonističku ideju ontološke istovjetnosti između ljudskog duha i metafizičkog prapočela. Umjetnica u znanstvenim istraživanjima, nastavlja Ritoša, nalazi potvrdu svojih intuitivnih uvida, spaja racio s intuicijom, inspirirana je matematikom, posebno kvantnom i postkvantnom fizikom. Kanjski ne izabire oblik spirale slučajno, spirala joj se nameće kao ključ koji nudi priroda. Njezin rad istražuje načine na koji se ti spiralni oblici manifestiraju u svoj pojavnosti, u raznim fenomenima. Spiralu pedantno i metodično gradi točkom, a ponegdje i crtom, osnovnim likovnim elementima. Konstruira njen oblik dok ne nabuja i ne izraste u galaktički moćno transferno sredstvo. U velikim inject printevima spirale vrište, u višeslojnim pleksiglas staklima one postoje kao male simpatične razigrane strukture, u kojima se crtež i sjena prepliću i nevino šapuću. U kinetičkim instalacijama spirale su začuđujuće, misteriozne. Po kompleksnosti, raznolikosti i ljepoti počinju nas podsjećati na čudo pahulja snijega pod mikroskopom. U radovima u koje uključuje video animaciju i zvuk spirala postaje dio multisenzornog doživljaja. Iako nikad nije bila statična, sada još više dobiva na dinamici, takoreći oživljava. Zvuk didgeridooa dodatno podcrtava transcendenciju izvan svakodnevnice. Umjetnost Dubravke Kanjski sveobuhvatna je i intrigantna, uzbudljivo je iskusiti raznolikost unutar njenih pojedinačnih narativa i jedinstvene načine na koje ih gradi te prepustiti se senzacijama koje nudi, zaključuje Ritoša.
LINK IN ART je projekt koncipiran kao suvremena umjetnička platforma za intermedijsko, interdisciplinarno i multimedijsko umrežavanje različitih suvremenih vizualnih praksi i različitih konceptualnih strategija, u svrhu oblikovanja otvorenog, pristupačnog i netradicionalnog sustava suvremene vizualne komunikacije. Osmišljen je po uzoru na koncept internetskog umrežavanja (na što asocira i nazivom) te direktnog, brzog i globalnog komuniciranja na društvenim mrežama, nudeći kroz matricu odabrane teme, interpretirane kroz samostalne izložbe odabranih autora, kreativni model umrežavanja autora, autorskih koncepcija i izričaja, likovno-filozofskih ideja i umjetničkih strategija te medijskih praksi i pristupa. Stvarajući tako, unutar platforme, intrigantni multidimenzionalni i multisegmentni vizualni sklop, koji kroz svaki svoj novoumreženi link uspostavlja živu i interaktivnu (često i društveno - osviještenu) komunikaciju autora, publike i zajednice.
LINK IN ART 9: Katalog [.pdf]
Izložba AlgoRitam praznine Dubravke Kanjski ostaje otvorena sve do 06. srpnja, a postav je moguće razgledati svakim danom (izuzev nedjelje) od 10.00 do 12.00 te od 20.00 do 23.00 sata, odnosno uz prethodnu najavu organizatoru telefonom na 051 220 041 ili mailom na kultura@gradkrk.net.