Predstavljeni kiparski i crtački radovi krčke umjetnice Smiljane Polugić
Povodom izložbe No limits, u posljednjoj etapi ovogodišnjeg službenog dijela programa Galerije Decumanus, 11. rujna 2020., priređeno je druženje s krčkom umjetnicom Smiljanom Polugić. Izložbu za čiju je organizaciju zadužen Centar za kulturu Grada Krka, kustoski je popratila povjesničarka umjetnosti Bruna Justinić, ujedno i autorica recenzije publicirane u katalogu kojeg možete preuzeti u nastavku priloga.
Ovom (site-specific) izložbom obuhvaćena je serija minimalističkih skulptura - stiliziranih morskih ježinaca inspiriranih autoričinim iskustvom rada sa slijepim i slabovidnim osobama, a promatračima dostupnih kako u vizualnom, tako i taktilnom smislu, jer u njih je utkan i poziv na aktivno istraživanje površina definiranih prepoznatljivom teksturom (strukturom) Brailleovog pisma ili pak njegovom stilizacijom. Kiparskim medijima - gipsu i glini/keramici - ovog se puta pridružio i crtački ciklus, koji predstavlja nastavak istraživanja stilizacije jedinstvene forme ježinca, ali u jednoj dimenziji manje.
Višeglasna fuga izvedena u gipsu i glini varijacijama provodi glavnu temu kroz više dionica, primjećuje kustosica Bruna Justinić. Prva dionica su crteži kojima se u opus uvodi motiv ježinca. Po prvi puta izloženi crteži u tušu, početak su istraživanja matrice bodlji i tijela morskih ježinaca i jedinstvena prilika da upoznamo stvaralački proces umjetnice. Odvažnim pokretima ruke, gradi snažan ritmički volumen gdje svaka dobivena forma uvjetuje onu sljedeću izrađujući misaoni lanac između samih crteža i skulptura. Crteži se polako apstrahiraju do ciklično ispisanih poruka u Brailleovom pismu, pomalo nalikujući na kartografske prikaze. Sljedeća je dionica, nastavlja Justinić, razrada teme u trodimenzionalnom obliku gdje su glatke, snježno bijele kuglaste figure polazište za daljnje istraživanje odnosa formi, te dinamike i ritma koje stvaraju bodlje na zatvorenom tijelu. Čavli zabijeni u meko tkivo skulpture, neka su vrsta pomalo agresivne invazije i prodiranja, oblik kontrolirane destrukcije kojom se izražava jedna od primarnih preokupacija autorice - veza između suprotstavljenih materijala, oblika i tekstura, odnosa mekanog i krhkog, naspram oštrog i čvrstog, većine i (invaliditetom) izdvojenog pojedinca. Iako stvaraju određenu napetost i nelagodu, upravo pomoću čavala skulptura/ježinac otvara se prema prostoru/svijetu... Treća i posljednja faza, zaključuje Justinić, jest dezintegracija, na koncu ostaju samo raspadnute ljušture, zemljani napuknuti skeleti koji čine polje ostataka, poput kakvog arheološkog nalazišta. Do izraza dolazi eliptična morfologija i interes umjetnice za nevidljive pokrete i snagu prirode koja vodi do preobrazbe. Izborom ovalnih formi dragih kiparima 20. stoljeća, poput Barbare Hepworth, Henryja Moorea i Dušana Džamonje, radi suvremenu interpretaciju modernističke skulpture ogoljujući ideju morskog ježinca na njegovu esenciju: krhki oklop i oštri sloj bodlji.
Izložba No limits, ostaje otvorena sve do 25. rujna, a postav je moguće razgledati svakim radnim danom, između 10.00 i 12.00 te 18.00 i 20.00 sat, odnosno uz prethodnu najavu organizatoru, telefonom na 051 220 041 iliti mailom na kultura@gradkrk.net.
- 1
- -
- 2