Preklapanja Andree Staničić i Igora Gržetića postavljena u krčkom Decumanusu

U Galeriji Decumanus, u režiji Centra za kulturu Grada Krka, 10. lipnja 2016. godine, kao posljednji program u okviru proslave Dana grana, otvorena je izložba eksperimentalnih grafika, fotografija, slika, kolaža i instalacija dvoje krčkih autora mlađe generacije Andree Staničić i Igora Gržetića, po vokaciji grafičara.

Riječ je ujedno o kustoškom projektu povjesničarke umjetnosti Višnje Slavice Gabout U kontrapunktu (ex Media Connexa), kojim se svake godine u krčkoj galeriji zajednički predstavljaju autori (na prvi ili drugi pogled) srodnih senzibiliteta, pristupa ili shvaćanja, što znači da su se dosad u sklopu te likovno-teorijske inicijative javnosti predstavili najprije Ruža Hodak i Damir Brčić, Diskurs 1: Meki volumeni i oprostoreni crteži (2013.), a potom Alma Dujmović i Boris Roce, Diskurs 2: Strukture - vizualni i opipni taktilizam (2014.), da bi nakon jednogodišnje pauze i svojevrsne redefinicije projekt bio nastavljen izložbom Andree Staničić i Igora Gržetića, Diskurs 3: Preklapanja, združujući pritom dva temom (konceptom) razdvojena ciklusa Između svjetova i BitchCraft. 
 
 
Izložbu su pred punim auditorijem Galerije Decumanus, pored autora, zajednički otvorili Maja Parentić, ravnateljica krčkog Centra za kulturu, Višnja Slavica Gabout, kustosica izložbe i Darijo Vasilić, krčki gradonačelnik.
Projekt U kontrapunktu, uvodi Gabout, zamišljen je kao problemski koncept, u kojem se sučeljavanjem i združivanjem radova dvaju autora propituju efekti međusobnog djelovanja različitih medija i disciplina, različitih priča i izričaja. Autori na prvi pogled nekompatibilnih pristupa i poetika stupaju tu u svojevrsnu sinergiju i medijski dijalog, nastojeći propitati domete svojih izričaja i izazove koncepcija. Projektom je zamišljeno povezati autorske osobnosti i manje umjetničke cjeline u intrigantna zajedništva i uvesti ih u suvremenu igru vizualnih interakcija. U ovom slučaju, tumači Gabout, u kontrapunktno medijsko i konceptualno autorsko zajedništvo povezalo se dvoje suvremenih umjetnika - grafičara, Andrea Staničić i Igor Gržetić. Oni propituju, svaki kroz svoj temat, domete novih medija, pa spajaju računalnu grafiku s drugim medijima: Andrea Staničić sa slikarstvom, a Igor Gržetić s fotografijom i kolažom; Gržetić svoju medijsku igru, kroz razne kompjutorsko-informatičke strukture, dalje prevodi i u multimediju. Diskurs je tu naglašeno komunikacijski, jer unatoč prividnim različitostima, na djelu je interakcija i razgovor, a suočavanja su iznjedrila mnoga i neočekivana mjesta doticanja, prepoznavanja - i preklapanja. Tako u toj intermedijskoj i interdisciplinarnoj orkestraciji živo komuniciraju brojne sličnosti u različitostima, pritom aktivirajući i pojačavajući energije i podražaje u svim smjerovima. Na taj način dovodeći do snažnog, zajedništvom obogaćenog polifonijskoga govora medija, koji na suvremeni način pričaju neke znane i već ispričane priče. Priče koje sad pričaju umjetnici nove generacije, vizualnim jezikom novih informacijsko-komunikacijskih tehnologija.  
 
35-BitchCraft.jpg
 
Ciklus Između svjetova Andree Staničić, ističe Gabout, direktno se nastavlja na njezin prethodni ciklus i u nizu je istraživanja u kojima se ova autorica bavi efektima sinergija kompjutorske grafike s drugim medijima. Gdje preklapanjem digitalne i oslikane slike propituje odnos opipljivo-realnoga i iluzivno-medijskoga. U ovom slučaju radi se o kombinaciji kompjutorskog printa (koji je u podlozi) i naknadne slikarske intervencije uljenom bojom. Motivi su mješavina figurativnoga i apstraktnoga, a slika djeluje poput kolaža, s figurativnim motivom na podlozi od apstraktnih mrlja boje. Pritom je ono što očekujemo da je oslikano, ustvari kompjutorski otisnuto, a ono što djeluje kao da je otisnuto - oslikano rukom. Preklapanjem klasičnog i digitalnog medija tako se preklapa i miješa ono što je u domeni fizički osjetilnoga, opipljivoga i haptičkoga - i ono što je u domeni fiktivnoga i imaginarnoga.
 
36-BitchCraft.jpg
 
Vežući se na prethodni ciklus Mediologija, nastavlja Gabout, Igor Gržetić serijom računalnih grafika pod tematskim nazivom BitchCraft nastavlja svoja istraživanja novomedijskih vizualnih struktura. Združujući i ovdje, vrlo sofisticirano, suvremenu tehnologiju s klasičnim i novim medijima, disciplinama i postupcima, s fotografijom, kolažom, videom i dizajnom, uz montažu, preklapanja i elektronsku obradu, te tako konstruirajući jednu novu, transformiranu vizualnu matricu grafičkoga medija. Time u području grafike otvarajući neke sasvim drukčije vizure. Novi mediji i suvremeni elektronski i internetski sustavi, čijim programima, raznim aplikacijama i grafičkim editorima Gržetić vrlo promišljeno autorski upravlja, funkcioniraju tu kao dizajneri grafičke slike i konstruktori nove zbilje. Zbilje koja je prošla kroz digitalne elektronske sustave, pa je zato transformirana i ne predstavlja sliku istinske stvarnosti, nego je njezina medijska simulacija. U takvom cyber space-u, stvarnost se više ne doživljava kao predodžba realnoga svijeta, nego kao medijski posredovana slika-fetiš. Jer nije više važno prikazati zbilju, već intervencijom na matrici, fotomontažom i fotokolažom, a ponajviše provlačenjem kroz kompjutorski sistem, promijeniti joj semantičko značenje, transformirati je i ukositi, što joj onda, tako modificiranoj, daje ogroman potencijal u smislu odašiljanja usmjerene poruke, zaključuje Gabout.
 
 
Izložba U kontrapunktu: Preklapanja, ostaje otvorena do 29. lipnja, a postav je moguće razgledati svakim danom (izuzev nedjelje), između 10.00 i 12.00 te 19.00 i 21.00 sat, odnosno uz prethodnu najavu organizatoru, Centru za kulturu Grada Krka, telefonom na 051 220 041 iliti mailom na kultura@gradkrk.net.
U nastavku programa Galerije Decumanus slijedi predstavljanje kustoškog projekta LINK/IN/ART koji ove godine, također pod okriljem kustosice Višnje Slavice Gabout, donosi tri susljedne samostalne izložbe, i to redom Jasne Šikanje (I nebo i zemlja, I noć i dan, I da i ne, I nekad i sad), Saše Jantoleka (Crteži) i Petre Podnarčuk (Žive forme iz kovačnice).
  • 1
  • -
  • 2