Svečanim koncertom obilježena stogodišnjica Prvog svjetskog rata

Svečanim koncertom u Krčkoj katedrali, 04. srpnja 2014. godine, otvorene su 58. Ljetne priredbe, ali i dostojanstveno obilježena stogodišnjica Prvog svjetskog rata, čime se Krk pridružio nizu europskih gradova koji će tijekom ove godine različitim događanjima i akcijama podsjetiti na ovaj važan jubilej.

Čast da otvori ovogodišnji ciklus vrhunskih glazbenih i dramskih događanja, koja će se sve do 23. kolovoza odvijati na nekoliko slikovitih krčkih povijesnih lokacija, nakon uvodnih riječi Milice Žužić, pripala je gradonačelniku Dariju Vasiliću koji je potpisao listinu čime se tradicionalno uvodi u manifestaciju s jednom od najdužih tradicija na istočnojadranskoj obali.
 
 
Po završetku kratkog protokolarnog dijela scenu su preuzeli slovenski i talijanski glazbenici - članovi Vokalne akademije Ljubljana, Filharmonijskog zbora Trentino i Orkestra Slovenske filharmonije uz pjevače soliste sopranisticu Martinu Burger, tenora Martina Sušnika i baritona Darka Vidica - što ih je tijekom gotovo dvosatnog programa vodila sigurna ruka dirigenta Stojana Kureta. Bila je ovo više nego idealna prigoda da se izvedu tri monumentalna djela iz svjetske riznice zborske glazbe, i to redom Berlinski rekvijem (Das Berliner Requiem) Kurta Weilla i Bertolta Brechta, Missa pro Pace afirmiranog slovenskog skladatelja mlađe generacije Ambroža Čopija i Vojna misa na otvorenom (Polní Mše) Bohuslava Martinůja i Jiříja Mucha. Unatoč tome što su tri izvedene glazbene cjeline nastajale u različito vrijeme ipak ih vezuje kako zajednička poruka tako i zajednički ideali.
Kurt Weill, kao jedno od najpoznatijih njemačkih skladateljskih imena 20. stoljeća, svoj je Berlinski rekvijem napisao 1928. godine, dajući njime prilog razmišljanjima o smrti i prolaznosti suvremenog čovjeka, što je pojačano prepoznatljivom Brechtovom literarnom estetikom. Vojnu misu na otvorenom češkog skladatelja Bohuslava Martinůja čine liturgijski napjevi, psalami i odabrani stihovi Čeha Jiříja Mucha, a nastavši u izuzetno teškim povijesnim trenucima 1939. godine, ona priziva trenutak u kojem će se konačno među ljude uvući mir. Misa je bilo namijenjena vojnicima, a služila se na otvorenom, čemu i duguje svoj naziv. Mladi Ambrož Čopi za Missu pro Pace, napisanu ove godine u povodu obilježavanja stogodišnjice Prvog svjetskog rata, inspiraciju je pronašao u pismima vojnika sa Sočke fronte koji u spletu svojih misli stvaraju potresnu sliku čovjeka obuzetog strahotama nasilja. Prvim pismom vojnik se oprašta od svojih ukućana, dok se šokantan vrhunac postiže u drugom kada s bojnog polja rezignirano promatra goreći Bovec. Napetost u tekstu dodatno raste uz činjenicu da je potonji rukopis nastao samo tjedan dana pred vojnikovu smrt. Sve tri glazbene cjeline tako prožima progresivna angažiranost koja ukazuje na svu nepotrebnost rata s naglašenom željom da se opjeva nada u nov početak, a prije svega u bratstvo koje više ne bi trebalo voditi takvim stradanjima! 
Moćna izvedba šezdesetak instrumentalista i pjevača, digla je na noge okupljene u Krčkoj katedrali, koji su međunarodni ansambl naposlijetku ispratili dugačkim aplauzom. 
Za sve ljubitelje klasike, u programu 58. Ljetnih pridbi čiju organizaciju potpisuje krčki Centar za kulturu, slijede koncerti Puhačkog kvarteta Papandopulo i Gitarskog trija Elogio, dok se obilježavanje stogodišnjice Prvog svjetskog rata nastavlja neobičnom izložbom razglednica s početka prošlog stoljeća: Miau, miau - što sam ja radila u prvom svjetskom ratu, koja će u prostoru Galerije Decumanus biti postavljena između 02. i 12. kolovoza.