Dan Grada Krka: Predstavljena izložba Crkveni motivi Ivana Volarića
Uoči blagdana sv. Kvirina, zaštitnika Biskupije Krk i Grada Krka, 02. lipnja 2019. godine, u njemu posvećenoj crkvi, danas u funkciji Katedralne riznice, predstavljen je novi postav sakralne izložbe motiviran monumentalnim opusom dosad vrlo slabo znanog i valoriziranog krčkog majstora Ivana Volarića Piturića.
Naime, Biskupija Krk ove godine priređuje izložbu posvećenu upravo Ivanu Volariću, domaćem slikaru i dekorateru iz prve polovice 20. stoljeća. (Vrbnik, 13. prosinca 1873. - Baška, 12. lipnja 1948.) koji je oslikao i ukrasio mnoge otočne crkve te iza sebe, na području Krčke biskupije, ostavio i određeni broj štafelajnih slika religiozne tematike. Djelovao je, također, u Splitu, Dubrovniku i Boki Kotorskoj. Krčkom izložbom tako su predstavljeni njegovi slikarski i dekoraterski radovi u župnim crkvama u Omišlju, Dubašnici, Vrhu i Vrbniku te u crkvi sv. Antona u Dobrinju, dok je od originalnih radova izloženo šest gotovo impresionistički riješenih postaja križnog puta iz župne crkve u Ćunskom, zatim oltarna pala Sv. Obitelj iz župne crkve u Baški te slika Sv. Anton propovijeda ribama iz crkve sv. Antona u Vrbniku.
Ovu vrijednu i svakako zanimljivu izložbu nazvanu Crkveni motivi Ivana Volarića, uz nastup Dječjeg župnog zbora Kapljice, zajednički su predstavili Zvonimir Seršić, predstojnik Ureda za crkvenu umjetnost i kulturna dobra Biskupije Krk te Franjo Velčić, generalni vikar Biskupije Krk koji je već duže vrijeme posvećen istraživanju Volarićevog života i opusa.
I ove godine, uvodi Seršić, otvaramo još jedan postav sakralne izložbe, peti po redu, i to kao jedan maleni jubilej u našoj Katedralnoj riznici, što znači da ne otvaramo tek izložbu već i samu Katedralnu riznicu za sezonu koja je pred nama, jer ovdje su, prije svega, izložene mnoge vrijedne umjetnine iz Krčke katedrale. Nakon prošlogodišnje, zvučne i izvrsno posjećene izložbe posvećene Paolu Venezianu, ove smo se godine opredijelili za nešto modernije i suvremenije tj. za predstavljanje krčkog majstora Ivana Volarića. Za njega možemo kazati, tumači Seršić, kako nije bio veliki umjetnik, drugim riječima, nije bio školovani već priučeni umjetnik, kako nam povijesni podatci o njemu otkrivaju. Unatoč tome, u sebi je nosio neizmjeran talent - dar, što znači da je za sobom ostavio mnoga kvalitetna djela. Uglavnom, Ivan Volarić znao je oslikati crkvu, a svi njegovi motivi kao da nas usmjeravaju prema Nebu. Jer on nam vidljivim prikazuje ono što je netko jednom zapisao: Crkva je put ulaska u Nebo! Ovogodišnja izložba tako donosi originale, ali i reprodukcije crkva što ih je Volarić oslikao, uzimajući u obzir svodove, kupole i zidove, a u većini slučajeva u onome što je prikazivao kao da je vjernicima pokušao pomoći da osjete Nebo tj. da se u Nebo postave, što bi, naposljetku, trebao značiti svaki naš dolazak u crkvu, kao i svaka liturgija, jer liturgije moraju biti različite od onog profanog i svjetovnog s obzirom na to da nam pomažu osjetiti komadić Neba. I zato u motivima Ivana Volarića imamo Nebo i svece koji su njegovim dijelom, a ono što je možda najzanimljivije istaknuti jest to da je upravo Volarić kao slikar i dekorater bio akter možda najjačeg vala ukrašavanja crkava u prva dva desetljeća 20. stoljeća. U to, relativno kratko vrijeme, ističe Seršić, uspio je oslikati brojne krčke crkve, u Omišlju, Dubašnici, Vrhu, Vrbniku i Dobrinju, a pored toga radio je i u svetištu Majke Božje Goričke. Iako Volarića dosad nismo dovoljno dobro poznavali, nadam se da ćemo ga uz pomoć ove izložbe upoznati ne samo kao dekoratera ili pitura (Piturića!) već i kao pravog, kvalitetnog umjetnika, s time da se njegova kvaliteta ne ogleda samo u freskama i crkvenom dekoru već i štafelajnim slikama od kojih je ovdje izloženo šest originalnih postaja križnog puta iz župne crkve u Ćunskom na otoku Lošinju te oltarna pala Sv. Obitelj iz župne crkve u Baški. Ono što je u tom kontekstu posebno zanimljivo, Volarićevo je poznavanje rimske kulture, možda najrazvidnije iz detalja koje možemo uočiti upravo na postajama križnog puta. To bi, ukratko, bio Ivan Volarić, u prvim desetljećima 20. stoljeća u Krčkoj biskupiji, no uz to, slikao je on u Dubrovniku i Boki kotorskoj, da bi kasnije, po povratku na otok, bio poznat i kao dobar hotelijer. Poticaj za ovu izložbu, zaključuje Seršić, dobili smo od Centra za kulturu Grada Krka jer oni, zajedno s mons. Franjom Velčićem, već duže vrijeme otkrivaju Volarića, tako da je ova izložba prošle godine već bila predstavljena u gradu Kotoru. Upravo ta suradnja potaknula nas je da ovogodišnju izložbu posvetimo baš Ivanu Volariću!
Iako se Ivana Volarića gotovo čitavo jedno stoljeće, nastavlja Velčić, smatralo dekoraterom, piturom, danas ga otkrivamo kao umjetnika koji je za svog života toliko puno napravio da je svojim djelima obogatio ne samo otok Krk i Krčku biskupiju, već, također, Split, Dubrovnik i Boku kotorsku, da bi baš u Boki, u pravoslavnoj crkvi sv. Save u Morinju, za sobom ostavio i vrijedan ikonostas. Stoga, ova izložba za Krk, mogli bismo reći, znači početak otkrivanja, prikupljanja podataka, ali i prikupljana samih umjetnina, od kojih su neke u privatnom vlasništvu, pa tako ni sami vlasnici, često, ne znaju čime u biti raspolažu. Čitava ova priča, ističe Velčić, krenula je pred nekoliko godina kada je Centar za kulturu Grada Krka ugostio Pomorski muzej Crne Gore u Kotoru u povodu obljetnice Lepantske bitke te je u Galeriji Decumanus, u sklopu njihove izložbe, kao jedan od centralnih eksponata bio predstavljen portret stare Kotoranke, a kojeg je crvenim slovima potpisao upravo Ivan Volarić. Naime, diljem Bokokotorskog zaljeva tako možemo naići na Volarićeve portrete kapetana i njihovih gospođa koji krase salone njihovih kuća, a što predstavlja bogatstvo koje se tek mora otkriti i valorizirati. Treba, međutim, otkriti i njegova djela što ih još uvijek kriju ne samo Krk, već i ostali otoci, poput npr. Suska, a tek kada složimo mozaik i budemo raspolagali cjelinom, što ćemo sigurno postići, moći ćemo zaključiti o stvarnoj umjetničkoj veličini Ivana Volarića, kazao je naposljetku Velčić.
Izložba Crkveni motivi Ivana Volarića, ostaje otvorena tijekom čitavog ljeta, a postav je, u lipnju, moguće razgledati samo u jutarnjim satima, s time da će tijekom srpnja i kolovoza postav biti otvoren i u poslijepodnevnom terminu.