U Krku predstavljeni žig i dopisnica posvećeni motociklistu Marijanu Kosiću
U godini obilježavanja stote obljetnica organiziranog motociklizma u Hrvatskoj, predstavnici Udruge auto i moto Bo&Se 1906&1924 iz Jastrebarskog, u suradnji s Hrvatskim motociklističkim savezom i Auto klubom Rijeka, pokrenuli su projekt Četiri kvarnerska motociklistička asa.
Jedan od četvorice veličanstvih motociklista s našeg područja, slavljenju kojih je posvećen ovaj umnogome poseban projekt, uz Branka Bevandu, Miku Šnjarića i Zdravka Matulju jest i pokojni Marijan Kosić iz Vrha, a koji je čak 11 puta osvajao naslov prvaka Jugoslavije u motociklizmu.
Tim povodom, ususret danu kad je 1941. godine spomenuti bodulski motociklistički as rođen, u Maloj vijećnici Grada Krka, uz domaćinstvo predstavnika krčke Gradske uprave upriličen je skup na kojem je predstavljen prigodni poštanski žig i prigodna dopisnica posvećena upravo krčkom motociklistu Marijanu Kosiću, a koji će u poslovnicama Hrvatske pošte biti stavljan na pošiljke preksutra, 22. kolovoza, na dan Kosićeva rođenja.
O velikanu hrvatskog ali i moto sporta bivše države u toj su prigodi, vrlo emotivno i s velikim poštovanjem prema tom samozatajnome i skromnom čovjeku, ali i nevjerojatno talentiranome i na trkačkim stazama u nebrojenim natjecanjima dokazanome motociklistu u toj prigodi, ispred organizatora skupa ali i projekta izdavanja dopisnice i poštanskoga žiga, progovorili predsjednik HMS-a, Stjepan Peršin te Miroslav Krpan, dugogodišnji sportski djelatnik i novinar, čelnik AK Rijeka te ujedno i dobar poznavatelj pokojnoga Kosića.
Njegove je uspjehe i postignuća, otkrio nam je, imao čast ali i kako je rekao - zadovoljstvo osobno pratiti tijekom duljeg niza godina njihova prijateljevanja. Govoreći o Kosiću, skromnome Bodulu koji je najveći dio svog života proveo u Rijeci, radeći kao vrsni automehaničar u radioni u Vodovodnoj ulici, Krpan je istaknuo da je Kosić prvi put svoju nadarenost u vožnji motocikala trkački okušao još davne 1966. godine.
– Prvi naslov državnog prvaka Jugoslavije osvaja već 1968. godine u klasi 250 ccm. Bio je član AMD Rudolf Štiglić, današnjega AK Rijeka, a na svojih više od 170 službenih nastupa osvojio je preko 70 pobjedničkih naslova. Iz tih davnih dana, podsjetio je Krpan, Marijan Kosić bilježi i svoj jedini inozemni nastup u Bratislavi gdje je u jakoj međunarodnoj konkurenciji osvojio deseto mjesto.
Ljubiteljima motociklizma u Rijeci i njenoj okolici ostali su u sjećanju dueli dvojice velikana - Marijana Kosića i Branka Bevande na legendarnoj kružnoj stazi oko Trsata. Prvu pobjedu Kosić ostvaruje 1968. ispred Bevande, a '69. obojica odustaju zbog kvara.
Godinu kasnije Kosić u konkurenciji motocikala 175 ccm, a Bevanda 250 ccm pobjeđuju i postaju prvacima čime su donijeli jedan od tri naslova ekipnih prvaka svom matičnom AMD-u. Kosić, podsjeća nadalje Krpan, ostaje upamćen i kao posljednji rekorder nekadašnje Utrke oslobođenja na stazi oko Trsata koja je posljednji put vožena u travnju 1972.
Naglasio je i da je otočan kojemu je bio posvećen skup do raspada bivše države ostao neprikosnovenim vladarom moto utrka na kružnim stazama. Rekorder je po broju osvojenih naslova Jugoslavije, kojih je nanizao čak 11, predstavljeno je u ovoj prigodi.
Naime, vršanski motociklistički as sedam je puta bio prvak u klasi 250 ccm (1968. te potom u nizu od 1972. do 1977. godine) te četiri puta u klasi 175 ccm (1970., 1971., 1972. i 1977. godine). Bio je i višestruki šampion Hrvatske i Slovenije, a kao krunu spomenutog niza motociklističkih ostvarenja Marijan Kosić je svemu pridodao i nedodirljivi te jedinstveni rekord oktanskog sporta na dva kotača nekadašnje države.
– Jedini je postao dobitnikom i nositeljem triju Zlatnih kaciga AMSJ-a, nagrade koje se dodjeljivala osvajačima triju uzastopnih naslova prvaka, istaknuo je Miroslav Krpan. 1977. godine Kosić je proglašen i najboljim vozačem tadašnjeg Auto moto saveza Hrvatske, a potom je postao i dobitnikom Zlatne plakete Narodne tehnike, Plakete Castrola te Zlatne plakete Općine Rijeka.
Trkačku karijeru Kosić je završio 22. lipnja 1992. godine na Automotodromu Grobnik, kad je spletom nesretnih okolnosti doživio težak pad od posljedica kojeg se dugo oporavljao. Kako je istaknuto u ovoj prigodi, samozatajni je šampion nastavio raditi u svojoj garaži u Vodovodnoj gdje je, do svoje smrti alatom u ruci (u studenom 2011.), za koricu kruha zarađivao popravljajući automobile.
Marijan Kosić bio je i ostao najveći, slavan ali istovremeno i miran, tih, skroman i povučen, jednostavno - Mario, kako smo ga svi zvali, zaključio je Krpan ustvrdivši da je Kosić za svog života bio legenda, te da će legendom ostati i u budućnosti.
O Kosiću ali i projektu koji, osim odavanja počasti tom motociklističkom velikanu, za cilj ima oteti njega i njegova nevjerojatna postignuća zaboravu u ovoj su prigodi progovorili još i Andreana Gluvaković iz Grada Krka, tajnik HMS-a i inicijator projekta izdavanja prigodne dopisnice i žiga, Ivan Lafter, kao i predstavnik Hrvatske pošte, Tomislav Srakovčić.
Spomenimo i da su predstavnici HMS-a, u povodu stogodišnjice osnutka tog udruženja najavili da će Gradskoj upravi Krka sad i službeno predložiti da se u toj obljetnici, a na spomen jednog od najvećih velikana domaćega moto sporta, imenom Marijana Kosića nazove neki od krčkih parkova ili pak šetališta. [novilist.hr, Mladen Trinajstić]